Hasar ve Pert Kaydı Arasındaki Farklar

 

Hasar kaydı ve pert kaydı, birbirinden farklı başlıklar altında incelenen konular arasında yer alır. Pert kaydı, bir aracın çeşitli nedenlerle kullanılamaz duruma gelmesi sonucunda yapılan kayıttır. Hasar kaydı ise araçla yaşanan kazaların tamamını görmenizi sağlayan kayda denir. Özellikle ikinci el araç satın alırken en önemli konulardan biri olan hasar kaydı sorgulamalarını güvenli bir yöntem eşliğinde doğru bilgiler alarak yapabilirsiniz.

 

Hasar Kaydı Nedir?

Bir aracın kullanım ömrü boyunca geçirdiği tüm küçük ve büyük kazaları, tamiratları, değiştirilen parçalarını ve daha çok sayıda değerli bilgiyi içeren köklü rapor dökümlerine hasar kaydı denir. İkinci el bir aracı satın almadan önce, en güvenli bilgileri edinmenizi sağlayan hasar kaydı, çok sayıda kullanıcının ulaşmak istediği doğru bilgileri içerir. Hem satıcılar hem de alıcılar için önemli bilgi kaynaklarından olan hasar kaydı raporlarına bireysel olarak da ihtiyaç duyulabilir. Yaşanan kazalarda en öncül bilgileri veren raporlar arasında bulunan hasar kayıtları; sigorta kuruluşları, kasko kuruluşları ve diğer özel ya da resmî kurumlar tarafından talep edilebilir. Kazanın doğurduğu sonuçları somut ve tarafsız bir şekilde gösterebilen kayıtlar, oldukça basit bir işlem sonucunda dökümlenebilir. Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi tarafından sunulan oldukça kolay yöntemler sonucunda hemen sorgulanabilen hasar kayıtları, SMS işlemleriyle ya da e-devlet üzerinden hızlı ve basit bir şekilde görüntülenebilir.

 

Hasar Kaydı Sorgulaması Yapılabilir mi?

Aracınızın hasar kaydını hemen sorgulamak için aracınızın plakasını kullanabilir, araç plakanızı aralarında boşluk bırakmadan yazarak ‘’5664’’ numaralı hatta SMS gönderebilirsiniz. Bu işlem sonucunda yapılan sorgulamalar, ücretlidir. Ücret bilgisi, sorgulama yapılan hatta göre değişebilir. Ancak bu işlem için alınan ücret tutarları yüklü meblağlar değildir ve genel olarak küçük ücretler tahsil edilerek yapılır. SMS yoluyla sorgulama yaparken isteyen kullanıcılar aracın parça sorgulamasını da yapabilir. Bu sorgulama sonucunda aracın değişen herhangi bir parçası olup olmadığı kolaylıkla öğrenilebilir. Sorgulamayı yapmak için ise ‘’PARÇA yazıp boşluk bıraktıktan sonra aracın plakasını yazmanız ve yine 5664’e göndermeniz yeterlidir. Bu işlemin sonunda sorgulama yapılan aracın değişen parçalarının bilgileri ve bu parçaların hangi tarihlerde değiştirildiği bilgisini öğrenebilirsiniz. Bu sayede satın alacağınız herhangi bir aracın genel durumu hakkında bilgi sahibi olabilirsiniz.

Daha detaylı bilgiler edinmeniz gerekirse değişen parçaların fiyatları hakkında da bilgi dökümü alabilirsiniz. Bu işlemi yapmak için ise başta ‘’PARÇA yazıp boşluk bırakıp, plaka bilgisini, değişen parçaların isimlerini ve değiştirildikleri tarihleri yazabilir, 5664’e SMS gönderebilirsiniz. Gönderi sonucunda saniyeler içerisinde geri dönüş alabilir, sorgulamak istediğiniz tüm bilgileri detaylarıyla birlikte öğrenebilirsiniz. Bu işlemlerin her biri ücretli olduğu için, sorgulama yaptığınız her sefere özel olmak üzere SMS başı ücret ödeyebilirsiniz. İşlemler sonucunda gelen bilgide sorgulama yapılan aracın, değiştirilen parçasının fiyatı, hangi parçanın değiştiği ve değişimin hangi tarihlerde yapıldığı bilgisini hemen öğrenebilirsiniz. Hasar kayıtları, sigorta kuruluşları için de oldukça önemli kayıtlardır. Kaza durumunda hasar alan aracın kaskosu varsa maddi zarar temini için bazı bilgilere ihtiyaç duyulur. İşlemleri tamamlarken eksper hizmetinin yanı sıra, prosedürler gereğince hasar kayıtları talep edilebilir. Ancak bu durum, her kuruluş için geçerli değildir.

 

Pert Kaydı Nedir?

Otomobiller ve diğer motorlu kara taşıtları için alınabilen pert kaydı, aracın kullanılamaz duruma gelmesi, ağır bir şekilde hasar alması ve değerini en az %70 oranında kaybetmesi sonucunda oluşturulan belge dökümüdür. Pert kaydı alınan aracın işlemi plakayla yapılır ve bu kayıt durumu plakaya işlenir. Sigorta şirketleri, kaskosu bulunan araçların pert raporu doğrultusunda alınan maddi zararı temin eder. Ancak bu durumun gerçekleşmesi için pert kaydının ilk 5 gün içerisinde sigorta kuruluşuna bildirilmesi gerekir. Bildirimin ardından sigorta şirketleri tarafından yönlendirilen ekspertiz hizmeti, araç üzerinde incelemeler yapar. Eğer aracın yeniden onarılması, aracın kazanın yapıldığı günkü değerini aşan bir fiyatlandırmayla sonuçlanırsa bu durumda sigorta şirketleri aracın bedelini ödeyerek alınan maddi zararı karşılar. Pert kaydı alan bir aracın trafiğe geri dönebilecek şekilde tamir edilebilmesi mümkünse ve işlemlerin maddi boyutu, aracın o günkü değerini aşmıyorsa bu durumda pert olan aracın tamiri için gereken maddi destek ödeneği yapılır. Bu ödemeyi yalnızca kaskosu bulunan araçlar ve özel trafik sigortası bulunan araçların sahipleri alabilir.

Aracınızın pert olması durumunda sigorta kuruluşuna ilk 5 gün içerisinde bildirmeniz gereken bazı evraklar bulunur. Bu evraklar;

  • Trafik kaza raporu,
  • Alkol kullanımına dair rapor,
  • Aracın hasarlı olduğunu gösteren fotoğraflar,
  • Araç ruhsatının bir nüshası,
  • Sürücünün ehliyet fotokopisi ve ödenen primlerin makbuzlarıdır.

Bu bildirimin ardından sigorta kuruluşundan bir eksper talep edilir ve gelen eksper, sigorta şirketi adına gerekli olan bütün kontrolleri yapar. Bu belgeler dışında bazı sigorta kuruluşlarının farklı talepleri de olabilir. Bu talepler hakkında bilgi sahibi olmak ve sigorta kuruluşlarının isteklerini eksiksiz bir şekilde yerine getirerek işlemlerde oluşabilecek pürüzleri engellemek için, öncelikle sigorta danışanlarına ulaşabilir, sürecin nasıl ilerleyeceğini detaylı olarak öğrenebilirsiniz. İlk 5 gün içerisinde en erken bildirimi yapmanız ve işlemleri son güne bırakmamanız, son anda yaşanabilecek aksiliklere karşı hazırlıklı olmanıza yardımcı olabilir. Bu sebeple kaza anında bildiriminizi geciktirmeden yapmanız, büyük önem taşır. Aksi durumda sigortadan alacağınız maddi zararlarınızı temin etme şansınızı kaçırabilirsiniz.

 

Ağır Hasar Kaydı ve Pert Kaydı Arasındaki Farklar Nelerdir?

Pert kaydı, bir aracın kullanılamaz duruma gelmesini ve %70’den fazla hasar almasını ifade eder. Ancak ağır hasar kaydı, aracın arıza durumunun %70’in altında olduğunu gösterir. Ağır hasar kaydı bulunan bir araç, yalnızca maddi zararları karşılandığında yeniden kullanılabilir hâle gelebilir. Ağır hasar kaydı, sigorta işlemlerini kolaylaştırmak adına kullanılan bir kelime grubudur ve kaza yapan aracın, hasar durumunu nitelendirir. Bir aracın kasko sigortası bulunurken kaza yapması ve bunun sonucunda araçta sigorta değeri kadar arıza oluşması, “ağır hasar kayıtlı araç’” olarak nitelendirilmesine yol açar. Pert kaydı alan bir aracın kaskosu bulunması hâlinde, araç tamir bedelleri ve rayiç bedeli karşılaştırılır. Hasar telafisinin ücreti rayiç bedelle örtüşüyorsa bu durumda aracın rayiç bedeli ödenir.

Ağır hasar kaydı bulunan bir aracın sigorta işlemlerinde ise zarar karşılanır. Aracın aldığı hasar telafisi için teminat ödenir. Bu tür araçlarda rayiç bedel ödemesi yapılmayabilir. Bu işlem, sigorta sözleşmenizde bulunan ek maddelere ya da mevcut maddelere göre değişiklik gösterebilir. Kurumun teminat olarak sunması durumunda rayiç bedel ödemesi de yapılabilir. Eğer bu madde sözleşmede bulunmuyorsa ve sigortanın kapsamı dışındaysa rayiç bedel ödemesi yapılmaz. Ağır hasar kaydının %70 ve üzeri olması durumunda ise aynı araç pert konumunda olacağı için, sigorta şirketi aracın rayiç bedelini karşılayabilir. Hasarın tespiti ve nitelendirilmesi ise sigorta şirketlerinin göndereceği ekspertiz hizmetleri aracılığıyla yapılır. Hasarın yüzdesi baz alınarak gerekli işlemler uygulanır ve bunun sonucunda oluşan zararlar, şirket tarafından karşılanır.

 

 

YETKİLİ ACENTELİKLERİMİZ

  0(507)354-5329